Resepi Oden Simple Viral

Resepi Oden Simple Viral | Orang kata Oden ni viral. Ye ke? Nampak macam steamboat. Rasa dia memang rasa macam steamboatlah. Disebabkan viral, Marina pon teringinlah nak masak sendiri oden ni. Kat sini Marina share kan resepi oden yang dikatakan viral ni. Resepinya ada macam-macam versi, makanya korang bolehlah try and error ikut sedap tekak korang. Menu oden ni ramai yang suka masak sebab cepat dan mudah disediakan. Ramai juga yang buat juadah semasa hari raya. Bahan-bahan pon mudah juga didapati. Campak-campak je dah siap. Ada yang suka makan dengan maggi, ada juga suka makan dengan nasi. Kalau Marina, Marina suka ratah dan hirup kuah dia gitu je. 

Memasak Oden adalah proses yang mudah dan menyeronokkan walaupun korang tak pandai memasak. 
Korang boleh mencuba pelbagai bahan dalam periuk sup yang diperkaya dengan perencah.

oden



Maksud Oden

Istilah oden dalam bahasa Jepun berasal daripada perkataan oden itu sendiri. Perkataan ini mungkin berasal dari perkataan Jepun "dengaku"yang merujuk kepada sejenis hidangan. Hidangan ini diletakkan sos kacang yang dimakan semasa zaman pertengahan di Jepun. Kemudian, hidangan ini berkembang menjadi hidangan yang menggunakan sup sebagai bahagian penting dan nama oden yang digunakan untuk menggambarkan hidangan ini menjadi semakin popular. 


Asal-Usul Oden

Oden ialah hidangan Jepun yang terdiri daripada pelbagai jenis bahan seperti tauhu, lobak Jepun, telur rebus, kek ikan dan lain-lain yang direbus dalam sup rebusan yang lazat. Bahan-bahan ini digabungkan untuk membuat sup yang manis atau masin. Biasanya, sup ini diperkaya dengan rempah-rempah seperti bonito flakes (serbuk ikan kayu) dan kombu (rumput laut). Di restoran Jepun, oden ialah hidangan yang dihidangkan dalam periuk atau bekas besar yang disimpan hangat. Ia sering dimakan sebagai makanan ringan atau hidangan utama.

Di Jepun, korang juga boleh membeli hidangan ini di kedai makanan jalanan. Ia adalah makanan kegemaran semasa musim sejuk. Satu lagi kelebihan Oden ialah ia bukan sahaja mengenyangkan perut tetapi juga membuatkan korang berasa selesa dan hangat.


Tentang Oden

Oden adalah hidangan yang berasal dari Jepun dan telah menjadi sebahagian daripada budaya makanan Jepun berabad-abad lamanya. Ia adalah salah satu hidangan tradisional yang sering dimakan semasa musim sejuk. 

Oden merupakan hidangan popular semasa beberapa perayaan dan acara tradisional di Jepun. Hidangan ini mempunyai tempat istimewa dalam budaya makanan Jepun dan merupakan salah satu hidangan yang membawa keluarga dan rakan-rakan bersama ketika mereka berkumpul untuk menikmati rasa sup yang lazat.

Setiap kawasan atau kota di Jepun mungkin mempunyai variasi oden yang unik dengan bahan-bahan tambahan yang menjadi ciri khas tempatan.

resepi oden



Resepi Oden 

Bahan-bahan yang biasanya digunakan untuk membuat oden adalah pelbagai dan memberikan hidangan ini rasa yang unik dan menarik. 

Bahan-bahan:
1. Pes tomyam adabi - 2 paket
2. Pes asam pedas adabi - 1 paket
3. Pes Sup siam adabi - 1 paket
4. 2 kiub pati ikan bilis
3. Satu paket bebola ikan
4. Satu paket fish cake
5. Satu paket fish cake leper
6. Sosej
7. Carrot (option)
8. Cendawan (option)
9. Gula
10. Garam

Cara-cara:
1. Masukkan 8 gelas air.
2. Masukkan pes tomyam, pes sup siam, asam pedas dan kiub ikan bilis. Tunggu sampai mendidih.
3. Sambil tunggu mendidih, carrot rebus asing sebab lambat empuk.
4. Masukkan gula dan garam secukup rasa.
5. Masukkan bebola ikan, fish cake, fish cake leper,sosej Tunggu sampai mendidih.
6. Masukkan carrot dan cendawan.

Dah siap. Senangkan? Selamat mencuba. Rasa memang sama macam kat kedai steamboat tu.

*Bahan-bahan boleh pelbagaikan taknak sosej ke, bebola ikan ke, boleh tukar lain
*Kalau ikutkan bebola ikan, sosej tu cucuk kat lidi. Iolls malas. Nak masuk perut sendiri je pong.






Pelbagai Rasa Oden yang Unik

Oden adalah makanan yang menyegarkan hati dan perut; ia lebih daripada sekadar makanan; ia adalah kenangan hidup. Setiap mangkuk Oden mengandungi secebis kehidupan Jepun yang indah, yang menggabungkan pelbagai budaya dan zaman. Keunikan Oden terletak pada cara setiap ramuan yang berbeza menggabungkan rasa rempah ratus yang kaya dengan rasa sup, mewujudkan keseimbangan rasa yang benar-benar unik.

Menikmati Oden bukan sahaja tentang makan makanan, tetapi juga tentang menghabiskan masa yang berharga bersama rakan dan keluarga. Ia menjadi teman setia dalam cuaca sejuk, memberikan kehangatan dengan setiap gigitan. Oden ialah cara untuk memahami tradisi dan budaya Jepun yang kaya.

Anak-anak Marina sangat suka makan oden. Diorang suka makan berulang-ulang kali. Kalau dah bosan makan nasi biasanya diorang akan request masak oden. Marina pun suka masak oden sebab mudah dan jimat masa.



Post a Comment

5 Comments

  1. baru pertama kali sy dgar tu oden.. haha.. terima kasih share resepi :)

    ReplyDelete
  2. Aduh jalan2 sini ternmpk resepi oden. teringin pulak nak buat. hritu buat dah sekali

    ReplyDelete
  3. oden...selalu dengar..tapi tak pernah try sebab tak berapa fish cake and the geng...huhuhuhu

    ReplyDelete
  4. wow!!! selalu nampak kat KK Mart je... bolehlah try nanti...

    ReplyDelete